Novi izzivi mobilne tehnologije v visokošolskih knjižnicah - študija primera

Indijska avtorja Nalluri in Gaddam (2016) sta v svoji študiji preučila izzive, ki jih v visokošolske knjižnice prinaša mobilna tehnologija.

Mobilne naprave so kombinacija strojne opreme, operacijskih sistemov, spleta in programske opreme. Med mobilne naprave spadajo prenosniki, mobilni telefoni, avdio predvajalniki (MP3), fotoaparati in podobno. Dandanes ima skoraj vsak študent pametni telefon povezan z internetom. Večina uporablja mobilni internet za preverjanje elektronske pošte in uporabo družbenih omrežij, saj so mobilni telefoni enostavni za uporabo in jih lahko uporabijo za hiter dostop do informacij.

Ker imajo mobilne naprave tudi osebno noto, saj omogočajo dostop do zgodovine iskanja in s tem natančnejše informacije in storitve, prilagojene posamezniku, se bodo knjižničarji morali seznaniti z uporabo teh naprav in uporabnikom omogočiti dostop do informacij kjerkoli in kadarkoli.

S svojim sprejemanjem naraščajočih zmogljivosti mobilne tehnologije lahko knjižnice bolje služijo svojim uporabnikom. Obstoječe storitve lahko promovirajo in ponujajo mobilni dostop do svojih spletnih mest, kot so katalog, referenčne storitve, e-dostop do knjig, revij, videoposnetkov, zvočnih knjig in večpredstavnostne vsebine, ki jih lahko naložijo na mobilno napravo. Pri tem je pomembno, da upoštevajo, da bodo uporabniki dostopali do vsebin predvsem prek pametnega telefona.

Avtorja vidita potencialne mobilne storitve predvsem v online katalogu, prirejenem za mobilne naprave, v mobilnih aplikacijah, ki bi vključevale katalog, možnost rezerviranja in podaljševanja ter dostop do podatkov o knjižnici; v spletnih vodičih, prirejenih za mobilne naprave; SMS obvestilih o rezerviranem gradivu in poslovanju knjižnice; SMS storitvi »Vprašaj knjižničarja« in v QR kodah. Mobilna tehnologija je trenutno na voljo tudi v RFID storitvah, OPAC storitvah (GIS – geografski informacijski sistemi); knjižnični skupnosti pa omogoča tudi mreženje prek družbenih omrežij prek mobilnih spletnih aplikacij 2,00 in 3,00 z razpravami, blogi, wikiji in drugimi funkcionalnostmi.

 

Vir: Unsplash

 

Avtorja priporočata knjižnicam, da same priredijo svoje spletne strani za mobilne naprave, in sicer z uporabo orodij kot so CSS (Cascading Style Sheets) ali ADR (Auto-Detect and Reformat Software), ki omogočajo prilagoditev navigacije in velikosti zaslona na mobilnih napravah. Tako bi imele novo vlogo pri ohranjanju novih vrst in formatov vsebine, zagotavljanju prostora za novo opremo, licenciranju informacijskih orodij za mobilne naprave, zagotavljanju navodil na sami napravi, ne le dostopu do vsebine in pri gostovanju ali usmerjanju na institucionalno vsebino za mobilne naprave, npr. podcaste.

Prednosti mobilne tehnologije v knjižnicah so po mnenju avtorjev naslednje:

  •  Prihranek časa
  • Prilagojena storitev
  •  Je uporabniku prijazna
  • Neomejen dostop
  •  Sodelovanje uporabnikov
  • Zavedanje lokacije
  • Možnost dostopa do informacij
  •   Zagotavljanje svobode lokacije in časa študentom
  •  Študenti imajo dostop do informacij o fakulteti
  • Prostorska razširitev pri poučevanju in učenju
  •  Omogočanje individualnega učenja na podlagi zgodovine izobraževanja ali rezultatov testov
  •  Shranjevanje informacij, uporaba elektronske pošte in skupinsko delo
  • Neposredna komunikacija s profesorji

 

Slabosti mobilne tehnologije vidijo v :

  •  Nezadostna vsebina
  • Visoka cena
  • Neprijeten vhodni in izhodni vmesnik
  • Omejena moč
  • V primerjavi z žično internetno storitvijo je hitrost prenosa razmeroma počasna

 

Vir: Unsplash

  Obstajajo tudi nekatere omejitve pri uvajanju mobilne tehnologije v knjižnice:

  • Digitalne avtorske pravice
  • Dostop do informacij v digitalni dobi
  •  Omejen pomnilnik mobilnih naprav
  •  Običajno visoka cena in zahteva veliko virov
  •  Lastništvo in licenciranje vsebine
  • Vpogled zunanjega prodajalca v digitalno zbirko in tehnologijo - trajni dostop bo izredno pomembno vprašanje za knjižnice, saj knjižnice ponujajo mobilno vsebino prek zunanjih ponudnikov
  •  Zasebnost - zaradi tveganja, da se lahko informacije o uporabi uporabljajo in izkoriščajo s strani organov pregona. Mobilna tehnologija spreminja odnos med knjižnicami in njihovimi uporabniki - razširitev storitev bralcem postavlja nove izzive glede zasebnosti
  • Pomanjkanje ustrezne vsebine za mobilni telefon, ki ustreza potrebam učencev
  • Težave pri iskanju in dostopu do vsebine za mobilne učence z vidika knjižnice
  • Težave pri zagotavljanju vsebine vedno večji mobilni študentski skupini 
  •   Do nekaterih digitalnih vsebin je mogoče dostopati samo na nekaterih napravah
  • Uporaba brezžičnih naprav se hitro povečuje, vendar v znanstveni skupnosti obstaja skrb, da bi ta tehnologija lahko imela škodljive stranske učinke
  •  Zmanjšanje števila zaposlenih
  • Pomanjkanje tehnološkega znanja med osebjem
  • Pomanjkanje ozaveščenosti in poznavanja osebja na primer besedilna opozorila zahtevajo tehnično znanje od osebja, ki razume, kako knjižnični sistem proizvaja obvestila
  • Vprašanja, povezana z zaupanjem in varnostjo

Knjižnice morajo biti previdne pri zaupanju uporabniških informacij lokacijam v oblaku, ki lahko nudi drugačno raven zaščite od tiste, ki jo zagotavlja lastna knjižnična infrastruktura. Večina ljudi še vedno dojema mobilne telefone kot naprave za opravljanje telefonskih klicev in besedilnih sporočil, in jih ne povezujejo z drugimi dejavnostmi, kot je npr. iskanje informacij. Vendar so na drugi strani ljudje vedno bolj odvisni od svojih mobilnih telefonov in narašča število tistih, ki jih uporabljajo kot dnevnike, za zapisovanje in za e-pošto ter dostop do interneta. Tako lahko pride do povečanja pričakovanj uporabnikov knjižnic, da knjižnice nekatere storitve zagotavljajo v mobilnem načinu.

 

Vir: Unsplash

Knjižničarji bodo morali imeti naslednja znanja:

  •  Usposabljanje in usmerjenost k uporabniku
  • Trženje moblnih storitev uporabnikom
  • Spretnosti za interakcijo z uporabniki prek pametnega telefona, aplikacijami in stranmi, prirejenimi za mobilne naprave
  • Poznavanje strojne in programske opreme za mobilne naprave
  •  Razviti bodo morali strokovno znanje o varovanju zasebnosti in ravni varnosti, kot so bolj prilagojene informacije
  • Poznavanje internetnih / intranet storitev, kot so uporaba e-pošte, sporočil SMS, preprečevanje neželene pošte itd.
  • Ustvariti / prilagoditi bodo morali vsebino, optimizirano za mobilne naprave, vključno z interaktivno in participativno domačo stranjo knjižnice, OPAC-om, virtualnimi vodiči in zbirkami podatkov
  • Spretnosti, povezane z iskanjem in krmarjenjem prek mobilnih naprav, kot so mobilne spletne aplikacije, potisna e-pošta itd.

Mobilne naprave in mobilna tehnologija imajo potencial za olajšanje procesa poučevanja in učenja. Mobilne aplikacije lahko s povečanjem dostopnosti knjižničnih virov podpirajo učenje, kar omogoča boljšo povezavo med visokošolskimi ustanovami in knjižnicami. Zaenkrat pa je povečana uporaba mobilnih telefonov še neizkoriščena in mobilni splet predstavlja naslednji korak pri zagotavljanju dostopa do virov in informacij v knjižnicah.

 

Vir:Unsplash


Vir:

 

 v

 

 

 

 

 

Komentarji