Uporaba mobilne aplikacije za iskanje po katalogu - primer tajvanske univerze
Nekatere novejše raziskave (Bomhold, 2015; Abdulrazzaq in
Al-Ani, 2018) so pokazale, da je med najbolj priljubljenimi mobilnimi
storitvami knjižnic iskanje po katalogu. Glede na to, da katalog omogoča dostop
do knjižničnih zbirk, so se na tajvanski univerzi Fu Jen v Taipeiju
osredotočili na informacijsko vedenje študentov pri uporabi mobilne aplikacije,
ki omogoča iskanje po katalogu. Rezultati naj bi omogočili načrtovanje in oblikovanje
učinkovite knjižnične mobilne aplikacije.
Želeli so odgovoriti na naslednja raziskovalna vprašanja:
RQ1 - Ali je uporaba mobilne aplikacije v primerjavi s prenosnim računalnikom bolj učinkovito orodje za iskanje po katalogu?
RQ2 - Na katere težave študenti naletijo pri uporabi mobilne
aplikacije za iskanje po katalogu?
RQ3 - Kakšno mnenje in predloge imajo študenti o mobilnih aplikacijah,
ki jih ponuja knjižnica?
Pri izbiri metod raziskave so se opirali na ugotovitve
avtorjev Arzole in Havelke (2016), ki sta ugotovila, da je mogoče največ
kvalitativnih podatkov o uporabi knjižničnih mobilnih aplikacij pridobiti z
osebnimi intervjuji in opazovanjem uporabnikov. Obvestilo so objavili na oglasni
deski PTT, največji elektronski platformi v Tajvanu, vabilo pa je veljalo le za
dodiplomske študente na Fu Jen Katoliški Univerzi, ki imajo v lasti mobilne
naprave in dnevno uporabljajo knjižnične mobilne aplikacije. Glede na to, da so
študente motivirali s honorarjem, so zaradi omejenih finančnih sredstev raziskavo
opravili le med 16 študenti. Ker so predvidevali, da so nekateri študenti bolj
izvedeni v iskanju po katalogu domače univerze kot drugi, so v raziskavo
vključili le iskanje po katalogu tajvanske Narodne univerzitetne knjižnice, ki naj
bi bil udeležencem morda manj znan.
Vir: Chen, S. C. (2019). Undergraduate students use of mobile apps to search library catalogs. Library Hi Tech.
Pri metodi opazovanja so udeležencem zastavili štiri naloge iskanja
po katalogu: iskanje po avtorju, iskanje po naslovu in iskanje po temi, pri
čemer so pri iskanju po naslovu vključili tudi prevedena dela. Udeleženci so
iskali po katalogu na iPad Mini 4, na katerega je bila nameščena aplikacija kataloga
NTU Knjižnice. Polovica udeležencev je najprej uporabila iPad, medtem ko je
druga polovica morala najprej uporabiti prenosni računalnik. Pred opazovanjem
so zabeležili osebne podatke udeležencev (spol, stopnja študija, imena
aplikacij). Študenti so po opravljenih nalogah na list papirja napisali
odgovore na zastavljena vprašanja o uporabi aplikacije; prav tako so pri
izvajanju nalog posneli zaslonsko sliko na iPadu in prenosnem računalniku. Za metodo
opazovanja so izvedli še osebne intervjuje, v katere so vključili vprašanja o
primerjavi med mobilnimi aplikacijami in prenosnim računalnikom, mnenju o njihovih
uporabniških vmesnikih, bibliografskih informacijah, pripravljenosti o uporabi
aplikacije za iskanje po katalogu in morebitnih okoliščinah za uporabo mobilne aplikacije.
Raziskava je pokazala, da so mobilne aplikacije učinkovito
orodje za iskanje po katalogu, saj so vsi udeleženci kljub vzporedni uporabi
prenosnega računalnika obvladali iskanje tudi prek mobilne aplikacije. Poleg
tega je iskanje prek mobilnih aplikacij trajalo krajši čas. Na iskanje na
mobilni napravi je vplivala majhna velikost ekrana in s tem slabši prikaz pridobljenih
rezultatov iskanja po katalogu. Pri iskanju prek mobilne aplikacije so avtorji
ugotovili tudi, da študenti niso bili spretni pri uporabi različnih iskalnih
funkcij, ki jih le-ta omogoča. Mnenja so, da je to lahko posledica drugih dejstev
(informacijska pismenost). Zanimivo je tudi dejstvo, da se je kljub temu, da
mobilna aplikacija ni zapletena za uporabo, polovica udeleženih študentov
odločila, da v prihodnje za iskanje po katalogu ne bo uporabila mobilne
aplikacije. Avtorji domnevajo, da je potrebno še nadgraditi uporabniški
vmesnik, vendar ugotavljajo, da ima velik vpliv majhnost zaslona mobilnih
naprav. Študenti so pri okoliščinah za uporabo mobilne aplikacije navedli le
tiste, pri katerih bi trajalo preveč časa za vklop prenosnega računalnika
oziroma tiste, ki bi zahtevale enostavno poizvedbo.
Vir: Chen, S. C. (2019). Undergraduate students use of mobile apps to search library catalogs. Library Hi Tech.
Raziskava je bila kvalitativno dobro zastavljena, kljub
temu, da ji lahko oporekamo izvedbo le med 16 udeleženci. To število nikakor ne
more zastopati večine študentske populacije. Eden izmed odgovorov zakaj ne bodo
uporabljali mobilne aplikacije za iskanje po katalogu je bil tudi ta, da ne
uporabljajo pogosto knjižničnih storitev, zato tudi mobilne aplikacije v ta
namen niso zanimive. Tu se spet srečamo z motivacijo naših uporabnikov za uporabo
in poznavanje knjižničnih storitev in s tem tudi z nujnostjo promocije knjižnice
in njene ponudbe. Pri tem je pomembno sodelovanje s pedagoškimi delavci
visokošolskih ustanov, ki igrajo pri tem veliko vlogo. Torej, promocija bi
morala biti bolj intenzivna in kot taka morda šele učinkovita. Potrebno je ozavestiti
dejstvo, da je knjižnica nujna za študijski proces in služi za podporo pri
študiju ter s svojimi (sodobnimi) orodji lahko participira pri izvedbi le-tega.
Odgovor na to, katere strategije uporabiti za ozaveščanje in posledično uporabo
storitev, ostaja na strani knjižnic in morda v ugotovitvah mnogih raziskav.
Vir:
Komentarji
Objavite komentar