Zavedanje konteksta (context awareness) in mobilna informacijska poizvedba
Mobilne naprave imajo kar nekaj
funkcij, ki jih osebni računalniki ne nudijo, npr. informacijo o lokaciji,
vgrajeno kamero in mobilna družabna omrežja. Informacije, ki jih pridobimo na
različne načine, lahko uporabimo za novo raziskovanje. Mobilno iskanje
informacij je podprto s slikami, z avdio in videoposnetki ter njihovimi
kombinacijami. Iskanje na podlagi lokacije, kot npr. iskanje odprtih trgovin v
bližini, je prav tako posebnost in prednost mobilnih naprav, saj iskanje deluje
na podlagi trenutne lokacije, ki jo zazna mobilna naprava z vgrajenim GPS
sistemom in drugimi podatki o lokaciji (lokali v bližini). Med značilnosti
mobilnih naprav v okviru zavedanja konteksta sodi tudi uporabna semantika v
mobilni informaciji, ki je namenjena indeksiranju in poizvedbi. Mobilne
aplikacije lahko uporabijo semantične metapodatke za prepoznavo povezav med
viri podatkov in spletnimi objekti, lastnostmi in odnosi v različnih spletnih
domenah. Podatkovno rudarjenje poizvedb, prijavljanja, klikov in spletnega
prometa na mobilnih napravah omogoča profiliranje uporabnikov in je povezano
tudi z novim terminom »rudarjenje novosti«, ki podaja podatke o uporabnikovem
pregledovanju novic in na tak način zbira uporabne informacije o interesih
uporabnika. Primer tipične mobilne aplikacije, ki izhaja iz zavedanja konteksta,
je spletni iskalnik.
Koshman (2011) razlikuje štiri
tipe mobilnega konteksta znotraj MIR: prostorsko/lokacijski
kontekst, časovni kontekst, družbeni kontekst in dostopni/tehnični kontekst.
Na uporabnika zelo vplivajo dejavniki kje so in kaj delajo, vendar kljub temu kontekst
ni vedno omejen na prostor in dejavnost. Na uporabnikove potrebe poleg lokacije
in aktivnosti zelo vpliva tudi čas. Aktivnost uporabnikov pri iskanju informacij
na mobilnih telefonih je pogosto pogojena z mobilnostjo in občasnostjo npr. ko
uporabnik zamenja lokacijo, v kateri je na voljo omrežje, v lokacijo kjer
omrežja ni. Poleg tega so pomembne okoliščine, kot je prisotnost drugih ljudi,
posebne situacije, in časovna komponenta (koliko časa ima uporabnik v dani
situaciji na voljo).
Vir: Aware |
Avtor je izpostavil tudi nov
okvir, ki razdeli mobilne poizvedbe v dva razreda: poizvedbe na podlagi
aktivnosti, kjer uporabnik izvede informacijsko poizvedbo v skladu s
svojimi trenutnimi aktivnostmi in poizvedbe na podlagi neaktivnosti,
kjer je uporabnikova informacijska potreba vezana na določeno znanje. Poizvedbe
na podlagi aktivnosti lahko poraja interakcija z drugimi ljudmi, ki sproži
potrebo po določeni trenutni informaciji ali se ta potreba pojavi v okviru
kakšnega drugega konteksta v on-the-go situations, medtem ko poizvedbe na
podlagi neaktivnosti nastanejo na podlagi informacijske potrebe po znanju in
pogosto zahtevajo bolj osredotočeno in poglobljeno iskanje. Aktivne storitve so
večinoma uporabljene v kontekstu, kjer je malo motečih dejavnikov in je
uporabnik lahko osredotočen na interakcijo s storitvijo; pasivne informacijske
aktivnosti pa se izvajajo v kontekstih, kjer se uporabnik dolgočasi in si
poskuša krajšati čas (Koshman, 2011). To seveda ni nujno, uporabnik lahko
pasivne informacijske aktivnosti izvaja tudi v kakšnih drugih kontekstih, kot
je npr. potreba po prebiranju (kratkih) novic zaradi informiranosti, ki je
ravno tako pasivna informacijska aktivnost.
Med kontekstom in iskanjem tudi po
Walshu (2012) obstaja tesna zveza pri mobilnem iskanju. V svoji raziskavi, ki
jo je izvedel leta 2011, je na podlagi odprtih odgovorov ugotovil, da je
iskanje pogosto povezano s trenutnim okoljem, v katerem se uporabnik nahaja in
trenutnimi aktivnostmi, s katerimi se ukvarja. Eden takih primerov je uporaba
GPS-ja na telefonu, ko uporabnik želi najti lokacijo, kamor mora priti. Potreba
po informaciji se lahko pojavi tudi pri rekreiranju, kjer uporabnik lahko z
mobilnimi senzorji opravi različne meritve svojega fizičnega stanja in na
podlagi teh meritev pridobi informacije o svojem zdravstvenem stanju.
Walsh (2012) je raziskoval tudi
vpliv družbenih omrežij na uporabo pametnih telefonov in ugotovil, da družbena
omrežja ne služijo le primarnemu namenu druženja, temveč ga uporabniki dojemajo
tudi kot bogat vir informacij – na tak način izvejo za npr. razne dogodke, ki
se bodo v bližnji prihodnosti zgodili v lokalni skupnosti. Poleg tega imajo pametni
telefoni še eno prednost, in sicer uporabnikom služijo kot neke vrste
organizator, ki ga lahko vedno nosijo s sabo in ki jih opominja na pomembne
dogodke; temu služijo npr. razne mobilne aplikacije kot je koledar, v katerem
imajo nastavljene opomnike na določene dogodke ali virtualna beležka, kamor
lahko zabeležijo stvari, ki bi si jih morali zapomniti. Tako se jim ni potrebno
več zapomniti vsake stvari, temveč v ta namen uporabljajo pametni telefon, ki
jim v tem primeru služi kot dodatni spomin. V tem primeru gre za ničelne
poizvedbe, ki jih omogočajo proaktivni iskalni sistemi in za katere je značilen
hiter dostop do relevantne informacije, z manj klikanja. Pri nekaterih
aplikacijah, ki omogočajo ničelne poizvedbe (koledar, družbena omrežja) niso
potrebni senzorji, torej sodobna mobilna izkušnja ne temelji le na kombinaciji različnih senzorjev (angl. mobile phone sensing).
Okolje in uporabnikova trenutna aktivnost tako
vpliva na informacijske potrebe. MIR posledično vsebuje kontekstno noto,
kar lahko vpliva na relevantnost dokumentov, pridobljenih s poizvedbo; kontekst
pa vključuje lokacijo, čas, trenutno uporabnikovo aktivnost, in družbene
interakcije.
Vir: Stanford |
Prostorsko zavedanje
Fizična lokacija je eden
pogostejših elementov konteksta, saj mobilnost pomeni, da se premikamo iz ene
lokacije na drugo. Raper (2007) meni, da je v MIR sistemih informacija
geografsko relevantna, če se pridobi informacija katere cilj je, da nudi
podporo uporabnikovemu mobilnem vedenju v resničnem času ali da lahko načrtuje
nekaj, še preden se je zgodilo. S tehnološkim napredkom je prišlo do
izboljšanja senzorjev, kot je npr. kamera in je lahko mobilna lokacija določena
z vidnim prepoznavanjem. Uporabnik fotografira svojo okolico in jo pošlje v
primerni strežnik, ta poskuša najti najboljši približek prejete fotografije in
pošlje uporabniku nazaj sorodne informacije o lokaciji. Torej mobilni telefoni
lahko z različnimi senzorji spremljajo lokacijo, v kateri se uporabnik nahaja
in s kombinacijo vseh posredujejo informacije uporabniku kot odgovor na njegovo
informacijsko poizvedbo.
Časovno zavedanje
Čas je nedvomno pomemben element
konteksta, saj je veliko mobilnih poizvedb opravljenih občasno in je tudi
povezano z drugimi kontekstnimi elementi kot je lokacija; termin mobilnost pa
pomeni predvsem spremembe lokacije med časovnimi intervali. Po Sohnu (2008) je
čas pomemben predvsem zaradi odločitve kdaj izraziti informacijsko potrebo in glede
na to razlikuje urgentne informacijske
potrebe, ko uporabnik potrebuje informacijo takoj in tiste informacijske
potrebe, ki jih lahko odloži na kasnejši
čas. Gre za to, da različne
okoliščine ustvarijo različne informacijske potrebe. Urgentne informacijske
potrebe so lahko potrebe po takojšnji informaciji v okviru uporabnikovega
trenutnega konteksta, ko na primer išče pot do ciljne lokacije ali preverja
urnik odprtosti neke ustanove. Informacijske potrebe, ki jih je možno časovno
odložiti, pa so lahko med drugim obsežnejše in zahtevajo večjo osredotočenost –
na primer, ko uporabnik fotografira nek dokument, ki si ga kasneje v domačem
okolju natisne in pregleda. Zadnji primer je opazen predvsem med mladimi
ljudmi/študenti, ki so na tak način preoblikovali pojem fotokopiranja.
Čas vpliva na iskanje in
vključuje komponento namenskosti, saj determinira tip mobilne informacijske
poizvedbe.
Družbeno zavedanje
Vedenje uporabnikov pri
zadovoljevanju informacijskih potreb vključuje tudi druge ljudi, bodisi
direktno v pogovoru, bodisi indirektno pri uporabniškem vmesniku družbenih
omrežij ali oddaljenih komunikacijskih orodjih. Na podlagi tega lahko sklepamo,
da so uporabniki in njihove aktivnosti del konteksta, časa, lokacije in drugih
značilnosti, ki vodijo v družbeno konotacijo konteksta.
Mobilni telefoni so opremljeni s
senzorji in podatki, ki prihajajo iz družbenih omrežij, in ki lahko uporabniku
priskrbijo veliko dodatnih kontekstnih informacij, ki omogočajo boljšo
interpretacijo informacijskih potreb. Zaner et al. (2010) govorijo o »podatkovni fuziji« informacij iz
družbenih omrežij. Fuzija informacij iz uporabnikovega profila v družbenih
omrežjih s senzorji iz njegove mobilne naprave omogoča poznavanje uporabnika in
s tem lahko bolj natančno priporoča poizvedbo. Torej pretok informacij prihaja med
drugim tudi iz družbenih omrežij.
Že v raziskavi iz leta 2012 (Reid
et al., 2012, v Zhitomirsky-Geffet in Blau, 2017) so rezultati pokazali, da so
uporabniki zainteresirani za deljenje svojih informacijskih poizvedb in
njihovih rezultatov s svojimi prijatelji in zato obstaja potreba za razvoj
primernih aplikacij za iskanje informacij na pametnih telefonih, ki bodo to
omogočale. Danes so na področju takih aplikacij izredno napredovali, in
deljenje vsebin ni več nekaj nedostopnega. Še več, na tak način se širijo
informacije in zadovoljujejo družbene potrebe uporabnikov.
Strojna oprema
Na zavedanje konteksta vplivajo
tudi napredki strojne opreme mobilnih naprav, ki omogoča ustvarjanje izvlečkov
koristnih informacij iz surovih podatkov in jih sintetizira v kontekst. Glavne
razlike v sistemski arhitekturi so v tipu senzorjev, kontekstnih napravah in
skladiščenju podatkov. Zanimivo je, da sta oba, lokalni kontekst mobilne
naprave in globalni kontekst strežnika, v katerem so shranjeni različni podatki,
združena tako, da lahko priskrbita bolj natančne podatke.
Proaktivni sistem, ki temelji na mobilnih hipertekstnih
podatkih, služi zadovoljevanju informacijskih potreb uporabnika tako, da išče
po vsebini, ki je definirana kot osebna informacija npr. e-mail, SMS, kontakti
itd. Taki hipertekstni podatki so lahko dinamični in vključujejo vozlišča, ki
omogočajo seznam nadomestnih informacijskih enot. Interakcija uporabnikov
vsebuje izbor iz seznama povezanih informacijskih elementov, ki so proaktivno
prikazani na podlagi kontekstnih podatkov.
Pomemben mehanizem pri spletnih
iskalnikih je tudi predpomnilnik (angl. cache) rezultatov poizvedbe. Ti so prikazani
v obliki strani, ki po navadi vsebujejo po 10 rezultatov. Tak način
predstavitve rezultatov porabi veliko predpomnilniškega prostora in pasovne širine omrežja.
Ozcan, Altingovde in Ulusoy (2011) so v svoji raziskavi zato za primere
navigacijskih poizvedb predlagali neenakomerne modele SERP z različnimi
rezultati (grafični, besedilni). Dokazali so tudi, da bi tak način strnil
podatke v predpomnilniku za 9,17% in bi tako omogočil boljšo uporabo njegovega prostora. Prav tako so dokazali, da bi se za kar 71% zmanjšala uporaba
pasovne širine, ki se meri glede na število poslanih delčkov prikaza (angl. snippets). To pomeni, da bi
se znatno zmanjšalo število posredovanih omrežnih paketov, t. i. ključni
dobiček, zlasti v primeru mobilnega iskanja. Njihova študija je tudi pokazala,
da so taki modeli SERP za uporabnike bolj priročni in se zato poveča
učinkovitost iskanja.
Avtorji ugotavljajo, da današnji
pametni telefoni to že upoštevajo, in sicer so rezultati na večini telefonih
prikazani v obliki grafičnih in besedilnih snippets pri navigacijskih in klasičnih
poizvedbah. Če je prikazanih manj rezultatov, je možno preostali prostor strani
nameniti za oglase, (grafično) vizualizacijo rezultatov in za predloge za
sorodne poizvedbe. To pa lahko vpliva na večje število klikov in bolj
poglobljene poizvedbe, kar je v interesu razvoja današnje mobilne kulture.
Vir: Appolicious |
Ozcan, Altingovde in Ulusoy
(2011) so v svoji raziskavi odkrili tudi, da je povprečen čas trajanja klasičnih
informacijskih poizvedb veliko daljši od povprečnega časa trajanja navigacijske
poizvedbe. Za klasične informacijske poizvedbe je značilno veliko višje število
izbranih ciljnih strani kot pri navigacijskih poizvedbah. Opazili so, da so
dejanski URL in snippets veliko bolj koristni za navigacijske poizvedbe kot
informacijske poizvedbe, ker uporabniki pri navigacijski poizvedbi kliknejo na
manjše število URL, saj je namen navigacijske poizvedbe doseči eno spletno
mesto.
Pri navigacijskih poizvedbah gre
pogosto za proaktivne iskalne sisteme, ki nudijo rezultate v informacijskih
karticah, do katerih se lahko dostopa brez veliko klikanja in vnašanja dolgega
besedilnega vnosa, saj taki sistemi zbirajo osebne informacije iz uporabnikovih
profilov in njihovih poizvedb na spletu. Zato je za dostop do ciljnih podatkov
hitrejši. Klasični iskalni sistemi pa zahtevajo več klikanja, besedilni vnos in
s tem daljši čas iskanja ciljne informacije. Prikaz rezultatov je tako pri
navigacijskih, kot pri klasičnih poizvedbah ključnega pomena, saj je bistvo MIR
hiter dostop do relevantnih informacij.
Poznavanje dejstev o kontekstu zavedanja pri mobilni informacijski poizvedbi nam omogoča natančnejši vpogled v vedenje uporabnikov pri uporabi mobilne tehnologije in njenih lastnosti, ki ga lahko uporabimo za načrtovanje strojne in programske opreme mobilnih telefonov in za načrtovanje mobilnih storitev s ciljem doseči boljšo učinkovitost iskanja informacij. Raziskave na tem področju so zato glede na to, da pametni telefoni in druge mobilne naprave predstavljajo nepogrešljiv del vsakdanjega življenja, nedvomno potrebne in dobrodošle.
Komentarji
Objavite komentar