Mobilna informacijska poizvedba - Mobile information retrieval (MIR)
Mobilne naprave so v zadnjem času
izredno sprejeta tehnologija in v svetu narašča število uporabnikov, ki
uporabljajo pametne telefone kot primarno orodje za iskanje informacij. Zato je
pomembno razumevanje tega novega načina iskanja informacij, med drugim tudi v
kontekstu zagotavljanja knjižničnih storitev. Pametni telefoni odpravljajo
omejitve, kot so vezava na lokacijo in dostop do spleta, saj je naprava, ki jo
nosimo s seboj in zagotavlja dostop do spleta, kljub temu, da je njegova
šibkost v majhnosti ekrana in slabi združljivosti različnih programskih oprem.
Razširjenost mobilnih naprav vpliva na potrebe po vsebini mobilnih
informacij. V skladu s tem se je pojavil nov termin mobilna informacijska
poizvedba (angl. Mobile information retrieval, MIR), ki vključuje indeksiranje, informacijsko poizvedbo, in
pridobivanje informacij kot so besedilo, grafični podatki, animacija, zvok,
govor, slike, videoposnetki in njihove možne kombinacije za uporabo v mobilnih
napravah z brezžično povezavo. V okviru mobilne informacijske poizvedbe se
raziskuje dejstva o tem, kako razviti sistem, ki bo predstavljal osebne
informacije na različnih kontekstnih nivojih in povezal te reprezentativne
vrednosti z informacijskimi viri tako, da bodo uporabniki hitro in priročno prejeli
relevantne rezultate (Harvey, M., & Pointon, M., 2017).
MIR je relativno nova veja
informacijske poizvedbe, ki vključuje možnost izvajanja klasičnih postopkov
informacijskega poizvedovanja na mobilnih napravah. Torej možnost iskanja
vsebin na spletu, pregled vsebine pridobljenih dokumentov in ocenjevanje
relevantnosti. Mobilne naprave so mobilni telefoni, pametni telefoni, osebni
digitalni pomočniki (Personal Digital Assistants, PDA), pametne ure in druge
naprave, ki so povezane z internetom in ki nimajo običajne velikosti ekrana ali
tipkovnice. Takšne naprave narekujejo potrebe po vsebini, prirejeni za mobilne
naprave in po učinkovitih postopkih, potrebnih za predstavitev, indeksiranje,
poizvedbo take vsebine, ki omogoča uporabniku čim boljšo interakcijo z napravo
pri zadovoljevanju informacijskih potreb (iskanje in ocena vsebine)(Crestani, F., Mizzaro, S., & Scagnetto, I., 2017).
MIR je postala izredno aktualna v
zadnjih desetih letih, sploh zaradi trenda vedno večje uporabe mobilnih naprav
(leta 2015 naj bi več uporabnikov dostopalo do interneta prek mobilnih naprav
kot prek osebnih računalnikov)(Crestani, F., Mizzaro, S., & Scagnetto, I., 2017). To je
pritegnilo pozornost raziskovalcev, da so pričeli raziskovati značilnosti
iskanja informacij prek mobilnih naprav.
Za razumevanje MIR so potrebna
tudi dejstva in podatki o mobilnih napravah. Razvoj mobilnih telefonov hitro
napreduje in trenutno imajo njihovi zasloni večjo resolucijo kot človeško oko;
zaporedje omrežnih protokolov z naprednimi pasovnimi širinami (GPRS, EDGE, 3G,
4G, LTE itd.) omogoča izredno hiter prenos podatkov; baterije so že bolj
zmogljive, prav tako tudi procesorji. Priljubljeni zaslon na dotik je priskrbel
leta 2007 iPhone in s tem uvedel veliko spremembo v zgodovini mobilnih telefonov.
Spremenil se je tudi pomen izraza »mobilna naprava«, in sicer od mobilnega
telefona, osebnih asistentov PDA, tablic z večjim zaslonom do pametnega
telefona.
Vir: Search engine watch
Pri mobilnih telefonih je
pomembna tudi njihova multimedijska funkcija – omogočajo kvalitetne posnetke z
visokoresolucijskimi kamerami, snemanje in predvajanje zvoka, videa; s temi
funkcijami omogočajo uporabnikom vnos in iskanje multimedijskih podatkov. Mobilni
telefoni imajo poleg omenjenih še druge funkcije, t.i. senzorje: GPS,
zaznavanje lokacije, smeri, gibanja, temperature, dotika, luči, hrupa itd. V
okviru mobilne informacijske poizvedbe glede na to govorimo o zavedanju
konteksta (angl. Context awareness) in o vsebinski prilagoditvi (angl. Content
adaptation). Kontekst zavedanja se nanaša na vhodne podatke v mobilno napravo,
vsebinska prilagoditev pa označuje izhodne podatke iz mobilne naprave k
uporabniku, ki lahko vodijo tudi do povratnih vhodnih podatkov. Poleg tega, da
se uporabnik z mobilno napravo nahaja v fizičnem okolju, se hkrati nahaja tudi
v družbenem okolju (družbena omrežja), v katerega vstopa s svojimi podatki,
ustvarjenimi z zgoraj omenjenimi senzorji (Harvey, M., & Pointon, M., 2017).
Z vedno večjo uporabo pametnih
telefonov je pomembno tudi razumevanje informacijskega vedenja uporabnikov, ki
iščejo informacije prek mobilnih naprav. Uporabniški vmesniki mobilnih naprav
so drugačni od tistih na osebnem računalniku. Potrebno je vedeti kako
uporabniki zaznavajo mobilno spletno stran z rezultati iskanja (angl. Search
engine result page, SERP), saj mobilni SERP pogosto vsebuje kartične in grafične rezultate, ki uporabniku podajajo ustrezne informacije prek
klikanja. Pregledovanje je edini pokazatelj uporabnosti rezultatov in potrebno
je razlikovanje med dobro opustitvijo, ko je informacijska potreba zadovoljena
brez klikanja od slabe opustitve, ko informacijska poizvedba ni podala nobenih
relevantnih rezultatov (Mao, J., Liu, Y., Kando, N., He, Z., Zhang, M., & Ma, S., 2018).
Vir: Sitechecker
Razumevanje vedenja uporabnikov
pri mobilnem pregledovanju je pomembno zaradi pridobivanja podatkov o
atraktivnosti, relevantnosti rezultatov in njihovem razvrščanju. Po podatkih
Poročila o mobilnem iskanju v ZDA iz leta 2016 se v ZDA že blizu 60% spletnih
iskanj izvrši na mobilnih napravah. Glede na to, da imajo mobilne naprave zelo
majhen zaslon, je vedenje uporabnikov pri interakciji z mobilnimi telefoni
drugačno od tistega pri uporabi osebnih računalnikov, ena takih pomembnih
razlik je tudi uporaba zaslonov na dotik za klikanje, medtem ko gre pri PCjih
za klikanje z miško. Vendar pa klikanje niti ni tako pomembno pri iskanju, ker
uporabniki lahko vidijo SERP brez dotika. Pomembna razlika je tudi v
prikazovanju rezultatov, in sicer mobilni iskalniki prikažejo rezultate v bolj
grafični obliki, ki so priljubljeni med mobilnimi uporabniki. Torej se uporabniki
lahko hitro zadovoljijo s kratkimi izseki (angl. snippet) in zaključijo
informacijski proces brez klikanja (dobra opustitev). Ker se klikanje nasploh
uporablja za pregled relevantnosti rezultatov in s tem za zadovoljevanje
informacijskih potreb, lahko odsotnost klikanja vpliva na slabo vrednotenje
rezultatov/dokumentov in iskalnikov v mobilnem okolju. Zato je razumevanje
vedenja pri pregledovanju rezultatov na mobilnih napravah zelo pomembno in v
zadnjem času tudi vedno bolj razširjeno (Wang, Su, He, Liu & Ma, 2018).
Sodobna mlada generacija, t.i.
spletna generacija je za iskanje informacij v digitalnem okolju dobro
usposobljena, kar pomeni, da dobro poznajo novo tehnologijo in so suvereni pri
njeni uporabi, kljub temu pa v okviru informacijske pismenosti nimajo veliko
znanj. Kot so pokazali rezultati različnih raziskav (Liu, Zamir, Li, Hastings,
2018; Phillips, 2017, Ford, 2015; Walsh 2012; CIBER, 2008), imajo mlajše
generacije še vedno težave z zaznavanjem potrebe po informaciji in formulacijo
potrebe, zato tudi ne razvijejo uspešnih iskalnih strategij. Slabše so tudi v
zadnjih fazah iskalnega procesa pri ocenjevanju pridobljenih rezultatov ter se
hitro zadovoljijo s površnimi informacijami. Glede na te izsledke je potreben
premislek o izboljšanju njihovega pristopa k iskanju informacij in o razvoju
novih informacijskih orodij, ki bi bila dovolj atraktivna in učinkovita.
Pametne telefone bo potrebno še
tehnološko izpopolniti, saj ni dovolj le atraktivnost njihove programske opreme
in priročna prenosnost, ki omogoča takojšen dostop do informacij, temveč je
njihova slaba stran tudi v manjši kapaciteti trdega diska. Tako je shranjevanje
daljših besedilnih datotek omejeno, kar lahko tudi vpliva na odpor posameznikov
do branja daljših besedil na pametnem telefonu. Vsekakor pa imajo velik
potencial za uporabo tudi v zahtevnejše, kognitivne namene in zato je smiselno
na tem področju opraviti še več raziskav in rezultate upoštevati pri
integraciji v študijsko okolje.
Komentarji
Objavite komentar