Dejavniki sprejemanja pametnega telefona med študenti
Dejavnike, ki vplivajo na sprejetje pametnega telefona med študenti, so raziskovali v različnih raziskavah. Kim, Chun in Lee (Kim,
D., Chun, H., & Lee, H. (2014). Determining the factors that influence
college students' adoption of smartphones. Journal Of The Association For Information
Science & Technology, 65(3), 578-588. doi:10.1002/asi.22987) so izvedli raziskavo in na podlagi rezultatov raziskave razvili pet modelov procesa
posameznikovega sprejemanja pametnega telefona, ki omogočajo širši vpogled v sprejemanje te tehnologije z več vidikov:
1) Teorija
inovacijske difuzije (angl. Innovation Diffusion Theory, IDT)
2) Model
sprejemanja tehnologije (angl. Technology Acceptance Model, TAM)
3) Sprejetje
na podlagi vrednotenja (angl. Value-Based Adoption Model, VAM)
4) Model družbenega
vpliva (angl. Social Influence Model, SI)
5) Vsebinski
interes (angl. Content Interes)
1) Inovacijska difuzija (IDT) se pogosto uporablja pri
predvidevanju sprejetja novih tehnologij in storitev in predpostavlja, da
inovacije v neki skupini ljudi niso istočasno sprejete s strani vseh
posameznikov. Na hitrost sprejetja pri vsakem posamezniku vpliva velik razpon
osebnih (spol, narodnost, starost ipd.), socialnih (izobrazba, dohodek ipd.) in
tehnoloških (zaznana uporabnost in zaznana koristnost) dejavnikov. Prav tako
IDT domneva, da nekateri posamezniki raje preizkušajo nove inovacije kot
drugi. Rogers (1995) trdi, da sociodemografski dejavniki kot so spol, starost, izobrazba
in dohodek pri posameznikih določajo njihovo inovativnost pri sprejemanju
novitet. Po njegovi teoriji se je zgledovalo veliko avtorjev in tako pri modelu
inovacijske difuzije pogosto osebna inovativnost, spol in narodnost veljajo kot
dejavniki sprejetja novih tehnologij. Bolj ko je posameznik inovativen, hitreje
bo sprejel novo tehnologijo.
Med posameznike, ki hitro
sprejemajo nove tehnologije, naj bi pogosto sodili mladi ljudje. V raziskavi,
ki jo je Hargittai (2007) opravil o
sprejemanju novih tehnologij, je ugotovil, da so med študenti, starimi od 18 do
29 let, ženske prej sprejele družbena omrežja kot moški zato, ker jim je ljubša
online komunikacija med dvema osebama. Glede na to, da pametni telefoni
ponujajo dostop do družbenih omrežij, to lahko vpliva na drugačne rezultate
glede sprejemanja pametnih telefonov in Kim, Chun in Lee (2014)
trdijo, da tradicionalna teorija inovacijske difuzije o sociodemografskih
dejavnikih ni vedno upravičena.
2) Model sprejemanja tehnologije (TAM) temelji na
predpostavki, da na sprejetje tehnologije vpliva zaznana koristnost uporabe.
TAM izpostavlja posameznikovo zaznavanje uporabe tehnologije v dveh vidikih:
ali je enostavna za uporabo in ali je uporabna/koristna. Zaznana enostavnost za
uporabo je definirana kot »stopnja prepričanja neke osebe, da bo uporaba
določene tehnologije potekala brez napora« (Davis, 1989). Zaznana uporabnost je bila upoštevana kot eden ključnih dejavnikov
pri sprejetju mobilnega interneta v nekaterih raziskavah in Park in Chen (2007) navajata, da ima ta dejavnik velik vpliv na
sprejetje pametnih telefonov.
TAM version 1, Davis, Bagozzi & Warshaw (1989) p 985 Vir: Wikiversity
TAM version 1, Davis, Bagozzi & Warshaw (1989) p 985 Vir: Wikiversity
3) Model vrednotenja predvideva, da na sprejetje poleg dveh
dejavnikov, ki jih opisuje TAM, vplivata še dva dejavnika: zaznana cena in
zaznana vrednost. Glede na to, da imajo študenti nizke dohodke, lahko ta dva
dejavnika igrata pomembno vlogo. Zaznana vrednost je po Zeithamlu (1998) ocena posameznika, kaj dobi za tisto, kar je dal; torej se lahko dojema kot nek kompromis med zaznano koristnostjo in zaznano ceno pri uporabi
tehnologije (Doods & Monroe, 1985).
Zaznana cena vključuje poleg denarne vrednosti izdelka tudi nedenarne aspekte,
kot so trud in čas. Zato zaznane koristi vključujejo zaznano uporabnost kot
vrednost, ki jo posameznik zazna pri uporabi nove tehnologije (Rogers, 1995). Kot posledica tega visoke cene slabo vplivajo
na sprejetje nove tehnologije in so zato le velike koristi močni motivacijski
dejavniki za sprejetje tehnologije.
4) Model družbenega vpliva se delno opira na subjektivno
normo, ki je definirana kot »prepričanje, da določeni referenti mislijo, da
oseba lahko ali ne sme izvajati vprašljivo vedenje« (Fishbein & Ajzen,
1975). V kontekstu sprejemanja novih
tehnologij subjektivna norma predpostavlja, da na posameznike, ki so motivirani
za sprejemanje nove tehnologije, vpliva opazovanje članov njihovega najožjega
družbenega kroga kot so družinski člani, prijatelji, sošolci in sodelavci.
Torej SI predvideva, da je sprejetje nove tehnologije domena družbenega vpliva.
Druga glavna komponenta družbenega vpliva je zaznana
popularnost/priljubljenost, kar pomeni, da posameznik pri opazovanju še zazna
ali osebe, ki jih opazuje, obstajajo v družbenem sistemu. Kim, Chun, Lee so v
raziskavi 2012 med korejskimi študenti dokazali, da imajo na vedenje pri
sprejetju pametnega telefona velik vpliv dejavniki družbenega vpliva kot so
pripadnost, zaznana priljubljenost in pozitivna samopodoba.
5) Ker pametni telefoni poleg dostopa do spleta ponujajo tudi
različne računalniške funkcije, lahko uporabniki pametnih telefonov izbirajo
med različnimi vsebinami kot so komunikacija, zabava, informacija,
izobraževanje itd. brez časovnih in prostorskih omejitev. Interesi za različne
vsebine se pri posamezniku razlikujejo in tudi ta zanimanja za različne vsebine
vplivajo na sprejetje pametnih telefonov.
Kim, Chun in Lee (2012) ugotavljajo, da na
razširjenost pametnih telefonov in njihovo sprejemanje med študenti, dejavniki SI
in VAM teorije bolj vplivajo kot teorija TAM, ker študenti zaznavajo pametne
telefone ne le kot vredne naprave, v katere vlagajo denar, temveč kot
simbolične naprave, ki kažejo na njihovo pripadnost in permanentno sprejemanje
tehnologije. Prav tako so rezultati njihove raziskave pokazali, da na sprejemanje
pametnih telefonov zelo vplivajo informacijske potrebe. Nekatere bolj zanimajo
družbena omrežja, navigacija in igre, medtem ko druge bolj zanima
izobraževanje, knjige in finance, zato so sklepali, da na sprejetje pametnih
telefonov med študenti vpliva tudi vsebinski interes.
Kljub njihovim trditvam ne smemo zanemariti dejstva, da tudi TAM z zaznavanjem uporabnosti in enostavnosti lahko izredno vpliva na odnos in namen uporabe tehnologije in s tem posledično na samo sprejemanje tehnologije. Na sprejetje tehnologije pa ne vplivajo le TAM, SI in VAM, na sprejemanje tehnologije vpliva več dejavnikov, ki jih vključujejo vsi navedeni modeli. Poleg teh na proces sprejemanja tehnologije vplivajo še drugi dejavniki, ki jih modeli ne omenjajo, in sicer demografski dejavniki (starost, spol, osebnost, medkulturne razlike), psihološki in kognitivni dejavniki. Ti pa so vredni posebne obravnave in razmisleka - morda v drugi objavi v blogu....
Komentarji
Objavite komentar